Doelstellingen ‘Timmeren aan vaardigheden’

Waarom zijn doelstellingen zo belangrijk en wat willen we hiermee gaan doen? Weet dat onderstaande lijst niet volledig is. In onze pakketten kan je fiches terugvinden met een volledige en zeer uitgebreide lijst van alle doelstellingen die je welpje zal oefenen.

Van onze toekomstige industrieel ingenieurs, loodgieters, schrijnwerkers, burgerlijk ingenieurs, chirurgen, elektriciens, … verwachten we een zekere handigheid zodat ze hun job tot een goed einde brengen. Hun job vereist namelijk het gebruik van verschillende soorten gereedschap. Denk maar aan het ontwerpen en maken van een prototype, het opereren van die blinde darm, het huis voorzien van domotica en leidingen, … We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om van jongs af aan met werktuigen te leren omgaan.

Met gereedschap werken wordt vaak ten onrechte geassocieerd met een beroepsopleiding, maar ook academici moeten van alle markten thuis zijn. En laat het onderwijs nu net het omgaan met gereedschappen te hebben afgebouwd doorheen de jaren. Je ziet ze alleen maar terug in de vakspecifieke richtingen, niet meer in de algemene richtingen. Gelukkig zijn er nog methodescholen die dit wel aanbieden. Maar ze zijn dunbezaaid.

Fijne motoriek

Houtbewerking vraagt uiteraard heel wat precieze handbewegingen. Zo moet je het gereedschap goed vasthouden om het hout te kunnen bewerken, maar ook het juist plaatsen van je handen is belangrijk zodat alles veilig verloopt. 4 jaar om te starten met het hanteren van gereedschappen is zeker niet te jong en kunnen we alleen maar aanmoedigen. Zo kunnen jouw welpjes hun fijne motoriek en hun oog-handcoördinatie oefenen. Door jong te starten zal het tekenen, schrijven, knippen, … ongetwijfeld vlotter verlopen.

Creativiteit en verbeelding

Bij het bewerken van hout heb je heel wat creativiteit en verbeelding nodig. Zo moet je gaan bedenken wat je wil ontwerpen. En dat is allesbehalve vanzelfsprekend! Kan je out of the box denken of blokkeer je helemaal bij de gedachte alleen al? Kan je zelf iets bedenken of ga je iets kopiëren dat je al eens gezien hebt? En als je iets kopieert heb je dan de behoefte aan het voorbeeld naast jou of kan je het oproepen uit je geheugen? Het is heel wonderlijk om te zien dat het ene kind een totaal andere aanpak heeft dan de andere.

Je krijgt op deze manier een mooie inkijk in het hoofd van je welpje. Bovenstaande is namelijk enorm waardevolle informatie in hoe je toekomstige activiteiten in de verf zet of hoe je voorkomt dat de frustratie om de hoek komt loeren en de activiteit soms bij voorbaat verloren is. Moet er nabijheid zijn van jou om te kunnen starten of hebben ze echt behoefte dat je die eerste stap voor hen zet? Dit proces dat zich afspeelt zelfs voor er 1 nagel is geklopt is een zeer belangrijke vaardigheid en kunnen we onder de ‘executieve functies’ parkeren. Ook hierover zal je meer kunnen lezen in de fiches die je in onze pakketten terugvindt.

Doorzettingsvermogen en geduld

Houtbewerking kan je perfect inzetten om doorzettingsvermogen te oefenen. Wanneer de kinderen nog klein zijn, is het timmeren op zich al een fijne activiteit waar niet veel voorbereiding of planning voor nodig is. Hou ouder de kinderen worden, hoe meer er naar een eindproduct zal gewerkt worden. Een eindproduct vraagt een goede voorbereiding en er zullen verschillende stappen doorlopen worden. Een project kan verschillende momenten nodig hebben om afgewerkt te worden of er kan iets foutlopen waardoor jouw welpje iets opnieuw zal moeten doen of iets zal moeten corrigeren. Dit vraagt het nodige doorzettingsvermogen. Het eindproduct voor ogen houden is hier een motiverende factor.

Is jouw welpje dus niet echt een doorzetter of heeft hij/zij niet altijd geduld? Oefen dan eens op een andere manier, met houtbewerking bijvoorbeeld. Zo oefenen ze op deze vaardigheden op een leuke manier.

Zelfvertrouwen en trots

Een doelstelling die vaak te weinig aandacht krijgt, maar zo ontzettend belangrijk is in de ontwikkeling van jouw welpje.

Jouw welpje zal zelfvertrouwen en trots ontwikkelen als hij/zij een nieuw houtbewerkingsproject tot een goed einde heeft gebracht. Het harde werk wordt beloond met een prachtig eindresultaat dat ze op de kast kunnen zetten of cadeau kunnen geven. Op deze manier wordt hun gevoel van eigenwaarde versterkt en zijn ze gemotiveerd om andere nieuwe projecten te starten. Ze weten nu immers dat ze het echt zelf kunnen.

Verantwoordelijkheid en veiligheid

Werken met gereedschap aan jonge leeftijd leert welpjes om verantwoord en veilig te werken. Ze leren dat gereedschap gevaarlijk kan zijn als ze er niet op een goede en juiste manier mee aan de slag gaan. Door hen van jongs af te leren dat ze voorzorgsmaatregelen te nemen, zijn ze zich bewust van de risico’s die er zijn en leren ze dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze doen. Ze leren hier dus niet enkel verantwoordelijkheid te nemen over het gebruik van gereedschap, maar ook verantwoordelijk te zijn over keuzes die ze maken op andere vlakken.

Je leest het dus goed… Houtbewerking is niet alleen maar leren hout bewerken, maar ook vaardigheden ontwikkelen die je je hele leven zal kunnen gebruiken ongeacht wat je later beroepsmatig wil gaan doen.